Sähköautoilu talvella – uhka vai mahdollisuus?

Sähköautolla talvikeleillä – varmista matkan sujuvuus sekä mahdollisimman pieni kulutus näillä ohjeilla

Monia askarruttaa sähköautolla ajaminen erityisesti talven pakkasissa. Listasimme asioita joita kannattaa ottaa huomioon, jotta kulutus olisi mahdollisimman pientä ja toimintamatka ei lyhenisi liikoja.

Fakta on se, että talvella kulutus on suurempaa, oli kyseessä sitten normaali polttomoottoriauto, sähköauto tai jotain siltä väliltä. Esimerkiksi vierintävastus on suurempi, kun ajetaan talvirenkailla tai lumisilla ja epätasaisilla pohjilla. Lisäksi pakkanen lisää ilmanvastusta etenkin kovilla nopeuksilla ilman ollessa tiheämpää. Ilmantiheyden muuttuessa myös rengaspaineet laskee, jolloin kulutus nousee ja renkaiden käyttöikä lyhenee – tästä syystä onkin erityisen tärkeä muistaa tarkistaa rengaspaineet pakkaskelien saapuessa.

 

Yleisesti ottaen sähköauton toimintamatka lyhenee pakkasella noin kolmasosan, autosta ja ajotavasta riippuen. Pahimmillaan se voi kutistua jopa puolet. Mutta kuten polttomoottoriautoissa, myös sähköautoissa on mahdollista säästää kulutusta ajamalla taloudellisemmin. Esimerkiksi kovat kiihdytykset ja jarruttelu kuluttavat ennakoivaa ajoa enemmän. Oma ajotapa on siis huomattavassa roolissa sähköauton virrankulutuksessa.

Toinen merkittävä tekijä on esilämmitys. Sähköauton virtaa kuluttaa eniten sisätilan lämmitys, joten on tärkeää lämmittää auto ennen ajoa ja irrottamista laturista. Ja taas kerran – sama neuvo pätee myös polttomoottoriautoihin. Sähköautoilla onkin itseasiassa vähemmän käynnistysvaikeuksia pakkasella kuin polttomoottoreilla.

Listasimme alle helposti luettavia vinkkejä, joiden avulla pienennät sähköauton kulutusta huomattavasti ja kasvatat näin ollen toimintamatkaa.
Huomioi nämä ajaessasi sähköautolla talvella
  1. Huomioi auton lyhyempi toimintamatka. Suunnittele matkaa sekä latauskohteita etukäteen, sillä saatat tarvita extralatauksen verrattuna kesäkeleihin.
  2. Lämmitä akku ja sisätilat etukäteen, mikäli mahdollista. Jos autoa on mahdollista pitää lämmitetyissä sisätiloissa, hienoa. Mikäli ei, kannattaa esilämmittää auto ennen ajoa. Myös ajaessa on taloudellisempaa lämmittää autoa maltilla, ja esimerkiksi ottaa ratin- sekä istuimenlämmitin pois päältä. Lämpimät ajovaatteet päälle – kyllä se auto pikkuhiljaa ajon aikana lämpiää!
  3. Jos mahdollista, lataa valmiiksi lämmitettyä akkua. Lämmin akku vastaanottaa virtaa tehokkaammin. Eli kannattaa laittaa auto lataukseen esimerkiksi heti ajon jälkeen, tai pidemmillä ajomatkoilla lämmittää akku valmiiksi ennen seuraavaa latauspysähdystä. Pakkasella akun lataus tyypillisesti hidastuu, koska sen lämmitys vie osan energiasta.
  4. Käytä mahdollisuuksien mukaan auton Eco-tilaa. Usein sähköautoista löytyy eco-ajotila, joka vähentää kulutusta ja käyttää vähemmän energiaa kaikissa toiminnoissa.
  5. Puhdista auto lumesta ja jäästä. Ylimääräinen lumi auton päällä lisää ajovastusta ja täten myös energiankulutusta. Toki lumen ja jään puhdistaminen on fiksua myös näkyvyyden vuoksi. Kannattaa aina tarkistaa, ettei latausportissa tai pistoolissa ole jäätä tai lunta, jolloin latauksen onnistuminen ei kärsi.
  6. Muista ajaa turvallisesti ja ennakoiden! Sähköauto kiihtyy usein nopeammin sekä painaa enemmän, joiden ansiosta saattaa syntyä vaaratilanteita. Näiden lisäksi sähköautojen rekuperaatio eli jarrutusenergian talteenotto voi aiheuttaa haasteita etenkin kokemattomalle sähköautoilijalle, jos ei ole tottunut siihen, että auto saattaa jarruttaa voimakkaastikin jalan noustessa polkimelta.
  7. Ja ennen kaikkea – tunne autosi! Kun tiedät miten autosi käyttäytyy missäkin tilanteessa, miten ja milloin lataus on optimaalisinta sekä millainen ajotapa kuluttaa autollasi vähiten energiaa, voit turvallisin mielin lähteä tien päälle.